5d szalagkábel-javítás / repairing a flat cable for 5d

Előző bejegyzésben írtam egy javított 5d-ről, ami összerakás után fordítva akarta elindítani a motort, ami persze nem lehetséges.
Beteszem az akkut, ahogy rákattan az akkufedél, elindult fordítva, majd pesze megakadt, kis morgás. Motor leáll. Utána újra ugyanez elölről.
Próbáltam megfordítani a motor vezetékeit (jobb ötlet híján). Akkor meg a végtelenségig forgatta.
A bütyök helyzetét egy mechanikus érintkezőpár adja le az elektronikának. Jó volt.
A motort egy külön panel vezérli. A vezérlő áramkör egy MPC 17508 típusú IC. Elvileg lehetséges ilyen hiba, mert 2 logikai bemenet vezérli a motort (ebben a gépben csak 1 fogásirány van, az IC viszont lehetővé tenni a kétirányú hajtást is). Az IC azonban nincs szétégve. És akkor észrevettem a főpanel és a motorvezérlő közötti szalagkábelen egy egészen kis oxidpöttyöt. Zárlat?
Lemosogattam az oxidot. Tévhitek elkerülése végett: vízzel, mert a sókat az oldja, nem az alkohol. Egyébként nem volt zárlatos.
Viszont: szakadt volt.
Új kábel egyelőre nincs, maradt az átkötés.
Hogy mi okozta azt az egyetlen kicsi oxidot? Egyetlen ötletem van: hangya. A hangyák néha odacsöppentenek egy kis hangyasavat, az biztosan szétmarja a rezet. (Kérdés: valaki vegyész tudná ezt nyugtázni hozzászólásban?)

Eredeti kábel:

   

Javított kábel:

Nem valószínű, hogy a Canon megveszi a technológiát , de íme a módszer:

A szakadt vezeték mellett, mindkét oldalon fölhasítottam a fóliát (mikroszkóp alatt kellett volna, az viszont nem volt, így az egyik kezembe a kábelt fogtam, a másikban a sniccert, a harmadikkal tartottam a szemem elé egy 50 mm-es optikát :))
Az így kapott 0,5 mm-es csíkot elvágtam, maradt két kis kunkori kábel. A blankolásra brutális, de hatékony módszer: gyufa lángja.
A kis kábel azonban nagyon vékony, nem lehet ráforrasztani semmit. Egy másik szalagkábel végéből kivágtam egy 6×6 mm-es négyzetet, ezt kétoldalú ragasztóval felragadsztottam a szalagkábelre, erre ráhajtottam, majd ráforrasztottam a kis kunkori szálat, meg egy rendes sodort szálat, aminek a másik végét a panelon lévő átvezető furatra forrasztottam.
Ronda, de működik.

Azért ha valaki tud egy ilyen kábelt, nagy örömet szerezne vele.

About canonrepair

Ruzsa János. Amatőr fotós, Canon DSLR váz. Amateur photographer. Canon DSLR user.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to 5d szalagkábel-javítás / repairing a flat cable for 5d

  1. Hangya says:

    Hangya vagyok, de nem vörös. Nem is rózsaszín. Nemzeti sem.
    Viszont tudok ügyesen oda pöttyinteni, ahová csak kell! Viszont úgy látom, az a zállat, amelyik ezt elkövette, nálam is ügyesebb volt, az összetolt érintkezők közé sikerült bespriccentenie?

    Roppant korrekt és tanulságos bejegyzés egy ügyes mesterembertől.

Opinion, question?