Leesett 5d – motor fogaskeréktörés / 5d after falling down – broken motor pinion

Előzmény: a gépet leejtették.

Tünet: bekapcsoláskor a gép morog 1 másodpercet, aztán leáll.

Hivatalos márkaszerviz (megbontás nélküli) véleménye: zárcsere, kb 90000 HUF

Szétszerelés után: Már a legelején kihullott a gépből egy egészen kis méretű, műanyag fogaskerék. Jobban szétszedve kiderült, a motorról törött le. Még jobban szétszedve: a motoron van egy kis hajtómű. lefeszítettem (lepattintható!) a hajtómű fedelét: bolygóműve nyomatéknövelő van rajta, persze a kimenő kerék a tengelyével együtt műanyag….

Javítás:
Reinkarnáció.
Egy régi 300d motorjáról levettem a hajtóművet, ami véletlenül – legalábbis szemre – azonos volt. Fölraktam a régi helyére, némi Uverapid A+B ragasztó. Beszereltem. Összeraktam a gépet.
Újabb probléma: a motor elindul, de FORDÍTVA….
Azt hittem, rosszul látok.
Aztán azt, így is foroghat (alaphelyzetbe állás miatt). De nem, a zár illetve tükörmozgató bütykök ezt nem engedik.
Azt a kurva bazd meg… (mondaná erre egy régi ismerősöm).
Beteszem az akkut, ahogy rákattan az akkufedél, elindult fordítva, majd pesze megakadt, kis morgás. Motor leáll. Utána újra ugyanez elölről.
Próbáltam megfordítani a motor vezetékeit (jobb ötlet híján). Akkor meg a végtelenségig forgatta.
A bütyök helyzetét egy mechanikus érintkezőpár adja le az elektronikának. Jó volt.
A motort egy külön panel vezérli. Lehet, hogy azon halt meg valami?
(Ekkor már kb 1 hónapja foglalta a gép az asztalt.)
A vezérlő áramkör egy MPC 17508 típusú IC. 17510 létezik, van kapcsolási rajza, datasheet, minden. MPC 17508 égen-földön nincs (titkosítatta a Canon?!?!?!)
Mindegy, a 17510 alapján lehetséges ilyen hiba, mert 2 logikai bemenet vezérli a motort (ebben a gépben csak 1 fogásirány van, az IC viszont lehetővé tenni a kétirányú hajtást is). Az IC azonban nincs szétégve. És akkor észrevettem a főpanel és a motorvezérlő közötti szalagkábelen egy egészen kis oxidpöttyöt. Zárlat?
Lemosogattam az oxidot. Tévhitek elkerülése végett: vízzel, mert a sókat az oldja, nem az alkohol. Egyébként nem volt zárlatos.
Viszont: szakadt volt.
Új kábel egyelőre nincs, maradt az átkötés.
Nem valószínű, hogy a Canon megveszi a technológiát (itt majd megmutatom), viszont: működik a gép !!!! 

Na de akkor mi okozta a hibát?

Arra jutottam, hogy az eséstől csak a motor tört, azt meg is javítottam. Csakhogy ehhez ki kellett vennem a motorpanelt, ahhoz meg a szalagkábelt. Ekkor tört meg a teljesen szétoxidálódott vezeték….

Egyet nem értek: mi a bánat okozta azt az egyetlen kicsi oxidot? Egyetlen ötletem van: hangya. A hangyák néha odacsöppentenek egy kis hangyasavat, az biztosan szétmarja a rezet. (Kérdés: valaki vegyész tudná ezt nyugtázni hozzászólásban?)

   

The camera body was falling down.

Symptome: after switching on, 1 sec noise, then camera stopped to work.

After disassembling: the small pinion of the motor was broken.

About canonrepair

Ruzsa János. Amatőr fotós, Canon DSLR váz. Amateur photographer. Canon DSLR user.
This entry was posted in 5d, Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Leesett 5d – motor fogaskeréktörés / 5d after falling down – broken motor pinion

  1. Pingback: CANON - MARKUS KEINATH PHOTO HOMEPAGE

Opinion, question?