1000d – avagy a sokszámjegyű Canon vázak dícsérete (hu)

egy kis ERR99 rémtörténet

A legtobb szakmai kihívást állítom, hogy ezek a szaros kis félkompaktok (vagy micsodák ezek)  jelentik (a 3-, és uram bocsa’ 4-számjegyű dslr-ek)
Adott egy 1000d. Lehet vele fotózni, de a tulajdonos szerint időnként err99-cel leáll. Utána csak akku ki-be segít. Korábbi (más által felállított) diagnózis szerint zárcsere.

Gondoltam, hátha meg lehet úszni. Szétszedtem, a záron semmi sem látszott, viszont kicsit akadozónak érezem, amikor kézzel felhúztam. Mint amikor a műanyag műanyagon súrlódik (na ilyenből jó sok van ezekben). Kapott egy kis teflonos szilikonzsír kenést is a bütyökfelületeken, meg néhány fogaskeréken (legfeljebb mégis zárcsere lesz belőle).
Összeraktam. első expo, ok, második….. száznál abbahagytam.

Visszaraktam a saját optikáját.

Expo, működik. újra az enyémet, expo – err99.

Huuuu, hogy azt a….

Aztán kiderült, hogy nem az exponálásoktól fekszik ki.

Ha kikapcsolom a felső kapcsolóval, majd utána be – na ekkor az első expó után err99.

Gondoltam, jól kitolok vele, hagytam hogy magától álljon le standby-ba. Ilyenkor gombnyomásra ébred…. Ezután expó –  majd err99.

Ha tényleg a zár hibája, akkor éppenséggel lehetne valami hibatároló, ami csak a második előfordulást díjazza leállással.

Újra megnéztem a zárat.

Nos, két dolog maradt, a redőnyök végállás-érzékelése, meg a redőnyök sebessége (ezt a mágnes elengedése és a végállásérzékelő jele közötti időkülönbségből éppenséggel ki tudhatja számítani a gép).

Előbbit nem tudom tesztelni, tehát lehet a hiba  oka, azért átforrasztottam az érintkezőket, a redőnysebesség azért érdekes, mert tulajdonkeppen állítható – két tekercsrugó előfeszítésével, amik egy fogazott csévén vannak, ez utóbbit egy kilincs tartja előfeszített helyzetben.

Elkezdtem állítgatni – semmi változás. Lazára, feszesre – semmi. Már ott tartottam, hogy szemmel láthatóan vánszorgott le a redőny, vagy lecsapott, mint az istennyila – az Err 99 nem változott (így lehet egyébként elrontani gyors záridők esetén az expozíciót)

És akkor észrevettem, hogy ha bejött az err 99, akkor nem kell kivennem az akkut, elegendő csak kinyitni a fedelét!!!

Ez furcsa, mert minden általam ismert gépnél ki kellene venni magát az akkut is. ( a kikapcsológomb nem árammentesíti az áramköröket).

Így viszont már lehetett fotózni bármennyit, ha viszont kikapcsoltam, vagy az automatika állította meg, akkor az első expónál err99.

Innen viszont akkufedéllel magához lehetett téríteni.

Ez mégiscsak olcsóbb, mint a gép piaci értékét megközelítő összegért végzett zárcsere.

És most jön a jó hír.

A fentebbiekből kiindulva arra gondoltam, hogy esetleg akkor a kártyatartó fedele is elegendő.

És ez így is volt.

Azt pedig majdnem ugyanolyan könnyű nyitni-zárni, mint a gombot bekapcsolni.
Ja igen, és standby-ból is felébred rá a gép.
Szóval expó előtt kártyafedél kipattint, bepattint – és már kész is.

Magyarázat: na az nincs.

(van nálam egy 350d váz, az például 4 expó után az 5-ikre ad err99-et. Mindig. Akkor is, ha ki be kapcsolod közben.)

 

Várom már a 10000d, 3500d, stb. megjelenését.
Azokban szerintem a redőny két lyukas nejlonfólia lesz, amit gatyagumival fognak spannolni. Illetve majd kézi felhúzóval kell felhúzni (akkor már zármotor sem kell). (csak mert az 1000d-ben pl a redőny már csak 2+3 lamella).
Gondolom a Canonnal az fejleszt ilyen besorolasú gépeket, aki előzőleg valami rossz fát tett a tűzre, szidta a vezetőséget, vagy ilyesmi.
Az osztályvezető meg egy közgazdász.

About canonrepair

Ruzsa János. Amatőr fotós, Canon DSLR váz. Amateur photographer. Canon DSLR user.
This entry was posted in General topics. Bookmark the permalink.

Opinion, question?

