Nikonból Canon optika

Régebben volt egy olyan időszakom, amikor néhány manuális optikát átalakítottam Canon EOS-ra.

Azóta kissé alábbhagyott a lelkesedésem, meg aztán az 5d-ben nem fogok beletenni törőékes mattüveget (egyébént ezen a sima mattüveggel is elég jól lehet fókuszolni), de megmaradt egy nagy kedvencem, a Nikkor 105 mm / F2,5 AIS. Igen, nem tévedés, F2,5!

Erre egy emulátort ragasztottam, illetve még előtte fixen fölcsavaroztam rá egy soligor EOS-adapterből esztergált bajonettet. Minden szép és jó volt, gyönyörűek a képek színei (érdekes módon a kékek meg a zöldek jobbak, mint egy Canon optikán).

Jött egy olyan ötletem, hogy be kellene zsírozni. Amúgy nem kellett volna nagyon, de eszembe jutott. Hát, szétszedni kicsit másképp kell, mint egy AF-es canont, tele van rejtett kis csavarokkal, meg hihetetlenül sűrű menetű gyűrűkkel. Végül valahogy szétjött. Szereztem egy különleges zsírt (Volvo fékrendszerben használják), kolloid teflonnal sűrített szilikonzsír. Jó viszkózus, gondoltam, attól majd szépen, “húzósan” fog működni.
Így is volt, főleg mikor még csak az egyik menetes tubus volt a másikban.
(Ezeknek a fókuszolását úgy oldják meg, hogy azon a tubuson, amivel a fókuszt állítod kívül-belül egy-egy 12 bekezdésű menet van, az egyik jobbos, a másik balos. Bele is meg, köré is egy-egy menetelt tubus jön. Ha forgatod a közbülső elemet, és nem engeded meg, hogy a külső és a belső elforduljon egymáshoz képest, akkor a forgómozgás relatív axiális mozgássá alakul, így távolodik-közeledik a belső tubusba fogott, több lencséből összeszerelt optikai egység.)
Szóval, amíg csak az első és a második volt összerakva, teljesen szépen forogtak egymásban. A harmadik is másodikban.
Akkor teljesen összeraktam.
Figyelem: szétszedéskor meg kell jelölni, hogy pontosan melyik szöghelyzetben “jön ki” egyik tubus a másikból, hogy ugyanúgy tudd visszatenni (legegyszerűbb jelet karcolni). Lehet enélkül is dolgozni, ahogyan én is tettem – így kb 3 szétszedés és 2 óra szereléssel ugyanoda jutottam el 🙂

Egyelőre azonba még csak az első összeszerelésnél tartottam – úgy beállt a tubus, alig tudtam forgatni. Illetve, melegen rendben volt, meg aztán teljesen ágyan siklott, súrlódásmentesen – hidegben viszont beállt.
Szét.
Zsírt  kitöröl, kimos.
Másik zsír. Ezúttal újabb fékzsír, 250 fokig garantáltan jó. Jó is volt, de azon a hőmérsékleten nem fotózom, hidegben meg nem fogott…
Nem fokoznám. Úgy számolom, 12-13 szét-összeszerelésnél tartok.
Van egy jó módszer a viszkozitás eldöntésére: amikor még csak a három tubus van egyben, be az egészet a mélyhűtőbe, mínusz 18 fokon 10 perc, utána próba.
Tiszta kutatás+fejlesztés.
Az eredmény siralmas. Vagyis, a kapható zsírok egyike sem alkalmas erre (a vízvezetékszerelő szilikonzsír is megdermed), ami kapható lenne, az aranyárban van, meg az USÁ-ban. (mármint, ott van aranyárban)
A titkos recept: teflonos szilikonzsír ízlés szerint elkeverve teflonos bicikliolajjal (ez utóbbi spayből).

    

Most minden rendben van, a szerelés egyik hozadéka pedig, hogy láttam egy ilyen optikát belülről.
Érdekes technikai megoldás: a belső tubus forgása egy bemart horonyban elmozduló kis hasábbal van megállítva a külsőhöz képest.

Ebben az az érdekes, hogy a marás ugye lehet kisebb-nagyobb, meg  a hasáb el is kophat. Namármost ezt úgy oldották meg, hogy a hasáb be van vágva (hasítva), és van benne egy süllyeszett csavar, amit meghúzva a hasíték szétnyílik, ettől a hasáb a kellő mértékben tölti ki a csatornát… Utánállítható. Zseniális.

Az optika egyébként már fogásra is egy élmény.
Csupa fém, lakkozott külső.

About canonrepair

Ruzsa János. Amatőr fotós, Canon DSLR váz. Amateur photographer. Canon DSLR user.
This entry was posted in Canon lens. Bookmark the permalink.

Opinion, question?

